Våre nettsider bruker informasjonskapsler, "cookies". Ved å bruke denne nettsiden aksepterer du vår bruk av informasjonskapsler.

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 182

Førerutviklingen

Vi har desverre ikke noe fast program i avdelingen for Førerutvikling Henviser derfor til Senior Øst sider om samlling og opplæring på dette Kikk også til Senior Rogaland som har litt aktivitet på Reve


Avrusting i begynnelsen av sesongen

Senior Haugalands lille bidrag til sikkerhet på MC er ikke å kimse av, den viktigste tiden av sesongen er den tidlige. Det er nå vi er ute av trening og litt vinterstøle.

Pass derfor på få med Avrustingen neste gang på:
Årabrot Søndag 14. April Kl 13:00 og utover godt instruert av Kåre Ekrene

Førerutvikling i regi av Senior MC

{gallery}_avdelinger/forerutvikling/galleri{/gallery}
 
SMCN tilbyr et eget førerutviklingskurs som er spesielt utviklet med fokus på perfeksjonering av egne kjøreferdigheter.
 
Kurset gjennomføres i regi av lokalavdelingene – ØstRogalandNordVest og Trøndelag.
 
Rustoppløsning er en del av førerutviklingsopplegget men er en separat modul .
 
Medlemmer får rabattert kursavgift. Kurset er åpent også for ikke–medlemmer forutsatt at det er plass. Tid og sted for gjennomføring finner du i egne artikler fra de respektive avdelinger.

 

Kurset er delt opp i 4 moduler:

Modul 1, 2 og 3 er kjøretekniske øvelser som gjennomføres på et avstengt og egnet område, og modul 4 er sporvalg som foregår på offentlig vei eller lukket øvingsbane.
Øvelsene i modul 1–3 vil gi den enkelte bedre herredømme over motorsykkelen ved øvelser i balanse, bremsing, svingteknikk, osv. Vi understreker at øvelsene foregår i lav til moderat fart og ikke har noe med fartstrening å gjøre. Modul 4 skal gi bedre innsikt i valg av plassering i veibanen eller på øvingsbanen under kjøring, bl.a. gjennom riktig sporvalg og hastighet inn og ut av kurver.

Dette er en kjempefin mulighet for deg til å perfeksjonere dine kjøreferdigheter, bli mer sikker på deg selv og bedre kjent med sykkelen og derved øke kjøregleden. Du må regne med å bruke 2 til 3 kvelder på å fullføre alle modulene.

Benytt deg av dette enestående klubb–tilbudet! På sikt håper vi at dette skal gi oss et forhandlingskort i forhold til forsikringsselskapene fordi det viser at vi tar sikkerhet og videreutvikling alvorlig.

Førerkompetanse

Norsk motorsykkel union (NMCU) har utgitt flere publikasjoner om Førerkompetanse.

Sikkerhetssjekk. Dette skjemaet kan du benytte ved egenkontroll av din MC

 

Norsk Motorsykkel Union (NMCU) har utgitt flere publikasjoner om Førerkompetanse. Ta et ansvar for din egen sikkerhet.

Om du har kjørt motorsykkel i mange år eller er nybegynner, finner du mye nyttig informasjon i disse publikasjonene fra NMCU.

Full kontroll

Ambisjonen med "Full Kontroll" boka er å bidra til at motorsyklistenes kjøretekniske kompetanse blir bedre, slik at kjøregleden øker og antall ulykker reduseres

Trafikkal kompetanse og Strategisk motorsykkelkjøring

I 2003⁄2004 publiserte NMCU artikkelserien "Strategisk Motorsykkelkjøring" som vedlegg til MC–bladet..


Kolonnekjøring

Når vi er flere motorsyklister på tur kjører vi i kolonne.

Her følger noen tips:

602840

  • Vi kjører i "glidelås" formasjon. Der forholdene tilsier det, svinger etc., benytter hver MC hele kjørebanen. Så fort det er mulig inntas glidelås formasjon igjen.
  • Hold avstand til syklen foran.
  • Følg på – ikke lag store luker.
  • Første og siste sykkel ligger til venstre i kjørefeltet, dvs. ut mot midtstripa.
Husk at trafikkreglene også gjelder når vi kjører i kolonne. Vi har ingen spesielle rettigheter. Uerfarne og nybegynnere bør kjøre lengst mulig framme i kolonnen. Erfaringsmessig oppstår det mest uro lengst bak i kolonnen.